Game-Over: Dood gaan door te gamen

17 April 2017


Vorige maand was het weer zo ver. Brian Vigneault, een gamer, startte met een livestream op twitch, een gamecentrum.  Het was de bedoeling om de livestream 24 uur te laten duren, maar in de laatste twee uur ging hij tijdens de livestream even een sigaretje roken, maar hij kwam niet meer terug. (Devlin, 2017) Hij is tijdens zijn pauze in elkaar gezakt en overleden. Veel mensen weten niet hoe groot de gevolgen zijn van gamen. Mijn stelling is daarom: Gamen is gevaarlijk, daarom moet er een verplichte workshop komen aan jongeren vanaf 10 jaar over de gevolgen van gamen.

Verslaving

Gamen is gevaarlijk omdat veel jongeren zien gamen als ontspanning, maar uit onderzoek blijkt dat 10% van de jongens die tussen 12 en 15 jaar oud game verslaafd zijn terwijl ze dit niet door hebben. (Universiteit-Utrecht, 2016) Het begint met een halfuurtje per dag en het gaat door totdat school, werk of andere hobby’s verwaarloosd wordt. Op korte termijn zal er gewenning plaatsvinden in je lichaam tijdens het gamen. Je lichaam maakt dopamine en adrenaline aan tijdens het gamen, dit zorgt ervoor dat je doorspeelt. Het stoppen met gamen zal steeds moeilijker worden, de drang van gamen steeds groter. Op de lange termijn zal je de dagelijkse bezigheden niet meer onderhouden, waardoor er een studieachterstand, ontslag of problemen in je familie optreedt. Dit veroorzaakt grote onrust in je hoofd, wat weer slecht is voor de gezondheid. (GGZ, sd) Wanneer er sprake is van een grote gameverslaving kan je zelfs vergeten om te eten, drinken of te slapen wat kan leiden tot oververmoeidheid of aan overlijden. (Wendy)

Fysieke problemen

Ten tweede komt er bij verslaving meer kijken. Uit een onderzoek van het Mulierinstituut blijkt dat basisschoolleerlingen minder kracht, lenigheid en coördinatie hebben dan 30 jaar geleden. Dit is omdat kinderen minder buitenspelen en in verhouding meer thuis gaan gamen. (Mulierinstituut, 2014). Ook geven verschillende doctoren aan dat kinderen steeds meer te maken krijgen met rugklachten en schouderklachten doordat gamende kinderen vaak onderuit gezakt zitten en weinig buiten spelen. (Ellen van gaalen, 2016) Volgens Erasmus MC krijgen jongeren steeds meer last van bijziendheid omdat gamers veel te veel naar een scherm blijven te staren.  (ErasmusMC, 2015). Het is heel duidelijk: Hoe vaker een persoon gamet, hoe slechter de gezondheid wordt van die persoon. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Centres for Disease Control and Prevention (CDC). (Prevention, sd) Maar de fysieke problemen leidt niet alleen maar door buitenspelen of het scherm: Tijdens het gamen heb je vaak meer energie nodig om een bepaald level of spel uit te spelen, waardoor je geneigd bent om een energiedrankje te drinken of andere slechte voeding. 

Agressie bij gamen

Helaas is dat nog niet alles. Als derde argument komt er vaak agressie als gevolg van het gamen. Brad Bushman, psychology bij de Ohio State University, vergelijkt gamen met roken: Wanneer je eraan begint, heb je nog weinig “bijwerkingen’, maar hoe vaker je het doet, hoe meer agressiviteit je toont. (Bushman, 2012) Bushman geeft aan dat de kans groot is, wanneer je agressieve games speelt je de wereld ook als vijandig gaat zien, dit blijkt ook uit een onderzoek van de Journal of Experimental Social Psychology. (Giner-Sorolla, 2016). Ook geeft dit onderzoek aan dat agressiviteit niet alleen door de inhoud van de game komt, maar ook door frustratie van de game. Zelfs bij games zoals Subway Surfers en Candy Crush kan je agressief worden en jezelf of anderen daardoor in gevaar brengen.

World of tanks
World of tanks

Sociale problemen

Mensen die gamen niet gevaarlijk vinden zeggen dat je door gamen je sociale contacten kan laten groeien, waardoor je meer vrienden kan maken en op lange termijn minder gaat gamen. (Alpherts, 2016). Dit is onzin. Het NOS heeft een interview gehouden met Horst Sterck, voorzitter van de branchevereniging Dutch Gamers Association. Bij spellen als World of Tanks of World of Warcraft of andere multiplier games, is door sociale druk de drang heel groot om door te gaan met spelen. (zijlstra, 2014) Zelf ben ik ook verslaafd geweest aan een multiplier game. Ik heb laten weten aan de groep om te stoppen met het spel, maar de gamers zorgen ervoor (door sociale druk) dat je blijft spelen. 

Samenvatting & Conclusie

De conclusie uit de bovenstaande bronnen is dat gamen is gevaarlijk om verschillende redenen. Ongeveer 10% van de Nederlandse jongeren zijn gameverslaafd, waardoor zijn of haar hobby’s, werk of school verwaarloosd wordt terwijl ze dit zelf niet eens merken. Op langere termijn kan je zelfs door gamen fysieke klachten krijgen door te gamen, zoals rugklachten, nekklachten en bijziendheid. Dit komt omdat kinderen steeds meer gaan gamen in plaats van buiten te gaan spelen. Ook gaat er op een lange termijn sociale druk ontstaan en toenemende agressiviteit. Sommige jongeren hebben niet eens door hoelang ze aan het gamen zijn. Er zijn verschillende mensen overleden door te lang gamen, zoals Brian Vigneault. Wanneer er een verplichte workshop komt over de gevolgen van gamen, zullen kinderen en jongeren bewuster zijn met de gevolgen van gamen. Het is verstandig dat ouders die workshop ook volgen, zodat ouders de kinderen ook in de kunnen gaten houden, zodat de kinderen niet verslaafd raken. Wanneer deze workshop echt verplicht wordt, zal waarschijnlijk de gameverslaafden verminderen en de gamers die doodgaan ook verminderen.

 

Onthoud goed: Gamen mag, maar er zijn grenzen

Auteur: Armando

Bronnenlijst weergeven

Meer artikelen:

Nog geen artikelen aanwezig.